Skrmbillede 2020-03-19 kl 162748png

Af Jakob Clausen, direktør for Clausens Fiskehandel

I disse tider har der været meget fokus på ”de store”. Repræsentanterne for supermarkedskæderne får (meget) taletid, ligesom de store virksomheder bliver tilgodeset via hastelovgivning. Det er forståeligt, da deres arbejde berører mange danskere. Min opfordring lyder imidlertid: glem ikke alle landets, pt. ekstremt hårdtprøvede specialbutikker – de tjener en vigtig social funktion i det danske samfund!

Slagtere, bagermestre, grønthandlere, ostehandlere og delikatessebutikker... – alle landets specialiserede, fagligt dygtige og stolte forretningshavende må i øjeblikket kigge langt efter kunder. Som konsekvens heraf må de i værste fald dreje nøglen om inden Corona-stormen når at lægge sig. Og Danmark vil altså blive fattigere, også socialt set, uden dem.

Jeg selv er 5. Generations fiskehandler og i disse, med statsministerens ord, ekstraordinære tider, har vi færre kunder i butikken, og mange virksomheder annullerer deres normale bestillinger hos os. Det er ikke sjovt pludselig at blive så hårdt spændt for, for jeg elsker mit arbejde og jeg sætter stor pris på alle de kunder, jeg i årenes løb måske endda er kommet på fornavn med.

I al beskedenhed synes jeg faktisk, at mine kolleger i specialbranchen og jeg selv udfører et vigtigt stykke arbejde. Det være sig ift. de services og varer vi tilbyder, men særligt som samfundets sociale lim. For mens banker og supermarkeder i effektivitetens navn minimerer den personlige kundekontakt, gør vi det modsatte. Vi elsker at snakke med vores kunder – de er vores eksistensgrundlag, så selvfølgelig skal de have et smil med på vejen. Den type smil, som fødevareminister Mogens Jensen forleden opfordrede danskerne til også at give de ansatte i supermarkederne.

Hvis vi fremover ikke blot skal kunne smile til hinanden i de store supermarkedskæder, men også i bybilledet, mens vi løber alle dagligdagens små ærinder, vil jeg opfordre til at også repræsentanter for specialbutikkerne får taletid. På den måde kan der måske søsættes tiltag, der også vil redde dem ud af Corona-flammerne.

Jeg priser mig lykkelig over alle vores loyale kunder, og gør pt. mit ypperste for at tage de forholdsregler vi i går blev bedt om, så vi fortsat kan byde dem velkommen på Aarhus Havn. Således tilbyder vi nu alle kunder håndsprit og handsker når de kommer ind, samt opfordrer- og muliggør ligeledes at kunderne kan holde afstand i butikken.

Mange specialforretninger strækker sig tilsvarende for at imødekomme Corana-tidens krav. De forsøger desuden at overleve ved at eksekvere på den efterspurgte onlinehandel. I min butik er vi nu også begyndt at levere fisk direkte hjem til folk, så alle dem, der i disse dage arbejder hjemmefra, fortsat kan spise sig mætte i sunde, klimavenlige råvarer. Det er en udfordring, men vi er, som mange andre specialbutikker, nødt til at være kreative for at overleve.

Som bekendt ved man ofte ikke hvad man har, før man mister det, og derfor vil jeg opfordre alle til at støtte deres lokale små forretninger i det omfang det er muligt og ansvarligt. Specialbutikkerne udfylder for mange en ganske speciel plads – ikke mindst en social funktion – noget at se frem til i en opskruet, tempofyldt dagligdag.

På den anden side af denne skærm-Corona-alenetid, efter at have været så isoleret fra hinanden, vil vi mere end nogensinde få brug for at komme hinanden ved. Ligesom foreningslivet, højskolerne og andelsbevægelserne, er også specialbutikkerne en del af den sociale lim, der er så vigtig for vores daglige trivsel og velvære i Danmark.

Så kære dansker, kære politiker, støt ikke kun de store, men vis også samfundssind ved at bakke op omkring din lille lokale specialbutik.

Hold afstand

men hold dig endelig ikke tilbage. Og husk at passe på hinanden.


linkedin_coverjpg

FødevareDanmark opfordrer alle medlemmer, i denne svære periode til at "tage dialogen". 
Vi ser medlemmer i Danske Frokost- & Cateringleverandører i dialog med udlejer og kunder som fungerer. Medlemmer i SMV Fødevarer der tager kontakt til bankforbindelse og finder en fælles, bæredygtig løsning. Har du spørgsmål eller er i tvivl om hvordan du skal forholde dig?
Tag dialogen med os! 

Under fanen "kontakt os" sidder vi klar til, at hjælpe dig og din virksomhed.

DFCL_linkedin_coverjpg

Anbefaling fra DFCL
Vi er klar over at der på nuværende tidspunkt, er en helt uvant situation omkring os alle.

Vi har derfor en klar anbefaling til jer, at indgået kontrakter med kunder fastholdes og følges. Der skal ikke gives kulance på allerede indgået kontrakter, da vi ser en risiko i denne manøvre. En konsekvens deraf kunne sætte en lavine i gang og give præcedens i branchen.
Endvidere er vi naturligvis klar over alvoren af denne ekstraordinære situation og står klar til, at hjælpe ved evt. spørgsmål eller bekymringer.
 
I er altid velkommen til, at kontakte Mads Illum Hansen på tlf. 24 42 11 71 eller mail mih@fvdanmark.dk.

Desuden står vores juridiske afdeling i FødevareDanmark klar til at hjælpe ALLE medlemmer. Kontakt vores hotline under fanen: "kontakt os".

SMV_linkedin_coverjpg

Corona initiativ fra medlem af SMV Fødevarer

1) Sender største del af administrative personale hjem inkl. personer fra ledelsen. (Kvalitetsafdeling er også sendt hjem og arbejder hjemmefra.)

2) Direktion og ledelsen må ikke af holde fysiske møder sammen mere.

3) De fra ledelse som er på arbejde, må ikke køre rundt mellem koncernens fabrikker og kontorer mere. skal opholde sig ét sted.

4) Der må ikke komme folk ude fra ind på koncernens kontor og fabrikker.

5) Medarbejdere må ikke rejse til udlandet - har de gjort det, får de 14 dages karantæne.

DFCL_linkedin_coverjpg


Danske Frokost- & Cateringleverandør har udarbejdet en skabelon til et brev, som kan sendes til jeres kunder. Det kan ses herunder. Her kan i selv sætte jeres præg på formulering og/eller beskrive jeres løsningsmuligheder til kunder. Vi håber i kan benytte jer af nedenstående skabelon og på den måde, skabe tryghed hos jeres kunder.

  

 Corona brev til kunder

Som følge af den danske Corona-virus situation, modtager I her information om hvordan vi forholder os i xx Som fødevarevirksomhed opfylder vi allerede strenge krav til hygiejne både i køkkenerne og hos vores medarbejdere. Vi kan yderligere berolige jer med, at Corona-virus ikke kan smitte gennem mad. Se mere herom på: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Coronavirus-og-foedevarer.aspx

De fleste af jer har allerede håndsprit ved jeres buffet, og som et yderligere tiltag kan vi tilbyde at levere engangshandsker som man kender fra fx bland-selv slik afdelingen og vådservietter som er fødevaregodkendt.  - 500 stk. engangshandsker koster xx. eks. moms - 100 stk. fødevaregodkendt vådservietter koster xx. eks. moms. 

Vi kan desuden tilbyde at levere individuelt pakkede sandwich samt bæger med grøntsagsstænger og hummus. Pris kr. xx eks. moms.

Som I ved har vi xx, hvilket har stor betydning for vores leveringssikkerhed, og I behøver således ikke at frygte at vi pludselig ikke kan levere frokost til jer

Har I yderligeres spørgsmål, så står vi naturligvis til rådighed.

Kontakt os på

Tlf xxxxxxxx

Mail xxx@xxx.dk 

Læs mere om gode råd på https://www.sst.dk/da/viden/smitsomme-sygdomme/smitsomme-sygdomme-a-aa/coronavirus/spoergsmaal-og-svar