Glem ikke specialbutikkerne! - de er samfundets sociale lim

Skrmbillede 2020-03-19 kl 162748png

Af Jakob Clausen, direktør for Clausens Fiskehandel

I disse tider har der været meget fokus på ”de store”. Repræsentanterne for supermarkedskæderne får (meget) taletid, ligesom de store virksomheder bliver tilgodeset via hastelovgivning. Det er forståeligt, da deres arbejde berører mange danskere. Min opfordring lyder imidlertid: glem ikke alle landets, pt. ekstremt hårdtprøvede specialbutikker – de tjener en vigtig social funktion i det danske samfund!

Slagtere, bagermestre, grønthandlere, ostehandlere og delikatessebutikker... – alle landets specialiserede, fagligt dygtige og stolte forretningshavende må i øjeblikket kigge langt efter kunder. Som konsekvens heraf må de i værste fald dreje nøglen om inden Corona-stormen når at lægge sig. Og Danmark vil altså blive fattigere, også socialt set, uden dem.

Jeg selv er 5. Generations fiskehandler og i disse, med statsministerens ord, ekstraordinære tider, har vi færre kunder i butikken, og mange virksomheder annullerer deres normale bestillinger hos os. Det er ikke sjovt pludselig at blive så hårdt spændt for, for jeg elsker mit arbejde og jeg sætter stor pris på alle de kunder, jeg i årenes løb måske endda er kommet på fornavn med.

I al beskedenhed synes jeg faktisk, at mine kolleger i specialbranchen og jeg selv udfører et vigtigt stykke arbejde. Det være sig ift. de services og varer vi tilbyder, men særligt som samfundets sociale lim. For mens banker og supermarkeder i effektivitetens navn minimerer den personlige kundekontakt, gør vi det modsatte. Vi elsker at snakke med vores kunder – de er vores eksistensgrundlag, så selvfølgelig skal de have et smil med på vejen. Den type smil, som fødevareminister Mogens Jensen forleden opfordrede danskerne til også at give de ansatte i supermarkederne.

Hvis vi fremover ikke blot skal kunne smile til hinanden i de store supermarkedskæder, men også i bybilledet, mens vi løber alle dagligdagens små ærinder, vil jeg opfordre til at også repræsentanter for specialbutikkerne får taletid. På den måde kan der måske søsættes tiltag, der også vil redde dem ud af Corona-flammerne.

Jeg priser mig lykkelig over alle vores loyale kunder, og gør pt. mit ypperste for at tage de forholdsregler vi i går blev bedt om, så vi fortsat kan byde dem velkommen på Aarhus Havn. Således tilbyder vi nu alle kunder håndsprit og handsker når de kommer ind, samt opfordrer- og muliggør ligeledes at kunderne kan holde afstand i butikken.

Mange specialforretninger strækker sig tilsvarende for at imødekomme Corana-tidens krav. De forsøger desuden at overleve ved at eksekvere på den efterspurgte onlinehandel. I min butik er vi nu også begyndt at levere fisk direkte hjem til folk, så alle dem, der i disse dage arbejder hjemmefra, fortsat kan spise sig mætte i sunde, klimavenlige råvarer. Det er en udfordring, men vi er, som mange andre specialbutikker, nødt til at være kreative for at overleve.

Som bekendt ved man ofte ikke hvad man har, før man mister det, og derfor vil jeg opfordre alle til at støtte deres lokale små forretninger i det omfang det er muligt og ansvarligt. Specialbutikkerne udfylder for mange en ganske speciel plads – ikke mindst en social funktion – noget at se frem til i en opskruet, tempofyldt dagligdag.

På den anden side af denne skærm-Corona-alenetid, efter at have været så isoleret fra hinanden, vil vi mere end nogensinde få brug for at komme hinanden ved. Ligesom foreningslivet, højskolerne og andelsbevægelserne, er også specialbutikkerne en del af den sociale lim, der er så vigtig for vores daglige trivsel og velvære i Danmark.

Så kære dansker, kære politiker, støt ikke kun de store, men vis også samfundssind ved at bakke op omkring din lille lokale specialbutik.

Hold afstand

men hold dig endelig ikke tilbage. Og husk at passe på hinanden.